Orhan Sarıbal: ‘Soğanda üretici ile market arasındaki fiyat farkı yüzde 220’yi buldu’

Gıda Fiyatlarındaki Dalgalanma Üzerine CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal’dan Açıklamalar

CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal, Türkiye’de yaşanan gıda fiyatlarındaki belirsizlikleri Meclis’te düzenlediği basın toplantısında değerlendirdi. Sarıbal, yıllardır süregelen kaynak transferi sorununa dikkat çekerek, “Yoksuldan zengine, emekçiden saraylıya… Bu sistem, halkı kuru simide, bir bardak çaya muhtaç bırakıyor” şeklinde konuştu.

Kuru soğanın planlı üretim kapsamında olmasına rağmen üretim-tüketim dengesinin sağlanamadığını vurgulayan Sarıbal, üreticilerin pazarlama zorlukları yaşadığını belirtti. Üretim kararlarının önceki yılın fiyatlarına göre alındığını ve bu durumun yıllar arasında büyük dalgalanmalara neden olduğunu aktardı.

2024 yılında kuru soğan üretiminin 2 milyon 632 bin ton olarak gerçekleştiğini ifade eden Sarıbal, ürünün halde 16 lira, pazarda 23 lira ve markette 25 lira civarında satıldığını belirtti. Bu durumda, üretici ile market fiyatları arasındaki farkın yüzde 220’yi bulduğuna dikkat çekti.

Türkiye’nin Kuru Soğan Üretimindeki Durumu

  • Ankara, kuru soğan üretiminde 990 bin tonla ilk sıradadır.
  • Ankara’yı Amasya ve Çorum izlemektedir.
  • Ankara ve Amasya illeri, ülkenin kuru soğan üretiminin yarısını karşılamaktadır.

Sarıbal’a göre, kuru soğan ihracatı 2024 yılında yüzde 27 azalarak 95 bin tona düşmüş, 2025’in ilk üç ayında ise sadece 2 bin ton ihracat gerçekleşmiştir. Bu düşüşte, Mısır’ın Avrupa pazarına ucuz ihracat yapması ve Türkiye’ye yapılan ithalatın etkili olduğu belirtilmiştir.

“Ucuz Et Talebi Sofralara Yansımıyor”

2010’dan bu yana toplamda 10,3 milyon baş canlı hayvan ve 419 bin ton kırmızı et ithalatı gerçekleşirken, talebin artmasına rağmen fiyatlarda istikrar sağlanamamıştır. Bu süreçte yurttaşın sofrasına ne ucuz et girdi, ne de fiyatlar kontrol altına alındı.

Sarıbal, konuşmasında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Et ve Süt Kurumu’na damızlık hayvan ithalatı yetkisi vererek ithalatı genişletici adımlar attığına da değindi. Bu durumun üreticinin tarımdan kopmasına ve ithalat lobisinin çıkarlarının öne çıkmasına yol açtığını belirtti.

“Üretici Borç Batağında”

Üreticinin artan maliyetler ve iklim koşullarından kaynaklanan kayıplarla boğuştuğunu ifade eden Sarıbal, tarım sektörünün bankalara olan borcunun her geçen gün arttığını vurguladı. Mart 2025 itibariyle tarım sektörünün bankalara olan borcunun 970,1 milyar liraya ulaştığını belirten Sarıbal, çiftçilerin gelecek yıl için umutlu olma yerine borç ve belirsizlikle karşı karşıya olduğunu dile getirdi.

Related Posts

Kazada yeni aldığı aracın hava yastıkları patlamadı! Ünlü şirkete 5.5 Milyon TL’lik dava

Aydın’da bir şahıs sıfır kilometre aldığı 2024 model araçla yaptığı kaza sonucu hava yastıkları açılmayınca tüketici mahkemesine başvurup ünlü şirketten davacı oldu.

Rekabet Kurumu soruşturmayı tamamladı: OPET’e 131 milyon TL ceza kesildi

Rekabet Kurumu soruşturmayı tamamladı: OPET’e 131 milyon TL ceza kesildi

1.5 milyonun altındaki modeller açıklandı: İşte en ucuz sıfır araçlar listesi; Togg, Fiat, Renault, Hyundai, Opel, BYD, Kia otomobil fiyatları

Türkiye otomobil pazarında sıfır araçlara olan ilgi artmaya devam ediyor. Güncel fiyatlar doğrultusunda hazırlanan listeye göre, çeşitli marka ve modeller hâlâ 1.5 milyon TL’nin altında satışa sunuluyor. Fiat, Hyundai, Opel, Citroën ve Renault gibi …

Bakan Kacır: Güçlü uluslararası iş birlikleri içinde yer almaya devam edeceğiz

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Cenevre’de düzenlenen Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Bakanlar Politika Diyaloğu Toplantısı’na katıldı.

Son dakika! İnternet satışlarında zorunluluk getirildi

Yurtdışından satış yapan e-Ticaret platformlarının Türkiye’de temsilcilik bulundurmaları bir süredir gündemdeydi. Daha önce yapılan açıklamalarda, temsilcilik başta olmak üzere bazı şartları yerine getirmemeleri halinde bu platformlara yaptırım …

Tüketiciyi yanıltan tanıtımlar için 141 milyon lira ceza!

Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, bu yılın ilk 6 ayında, tanıtımlardaki aldatıcılık, bilgi eksikliğinin istismar edilmesi, ekonomik çıkarların etkilenmesi gibi kusurlar nedeniyle 141 milyon 123 bin 32 lira idari para cezası uyguladı.